Bincangkan peranan ibu bapa dan keluarga terhadap perkembangan kanak-kanak penglihatan dari segi perkembangan bahasa.
Perkembangan bahasa
• Pada keseluruhannya tiada perbezaan dengan kanak-kanak normal kecuali pada peringkat awal, penggunaan bahasa dihadkan kepada pengalaman visual dan lebih bersifat egosentrik.
• Kecacatan tidak menjejaskan mereka memahami dan menggunakan bahasa
• Guna auditory sebagai deria pembelajaran bahasa (kemahiran mendengar bahasa
kekadang lebih daripada kanak-kanak normal)
• Mungkin lebih bermotivasi untuk menggunakan bahasa kerana pertuturan merupakan cara yang paling utama untuk berkomunikasi.
Peranan ibu bapa dan keluarga :
Kanak-kanak ini mungkin mempunyai konsep kendiri yang rendah dan perhatian lebih yang diberikan kepada mereka boleh menggalakkan pergantungan kepada ibu bapa ketika di rumah dan guru atau rakan ketika di sekolah untuk sentiasa membimbing mereka. Di samping itu, pengalaman mereka yang terhad dalam dunia visual memberi kesan kepada perkembangan bahasa. Misalnya, seseorang kanak-kanak normal boleh memberi pelbagai contoh untuk perkataan “bulat” menghuraikannya dengan jelas jika dibanding dengan kanak-kanak yang mempunyai masalah penglihatan.
Seseorang. Kanak-kanak bermasalah penglihatan biasanya akan mengerutkan mata atau menutup sebelah mata untuk tujuan penglihatan . Selain itu mereka juga asyik menggosok mata tanpa sebab dan menyebabkan mata merah dan bengkak. Kanak-kanak juga sering mengadu pening kepala atau loya. Apabila membaca kanak-kanak akan memegang buku terlalu dekat atau terlalu jauh untuk mengimbangkan penglihatan mereka. Oleh itu, ibu bapa perlu memainkan peranan seperti berikut dalam mempertingkan kemahiran bahasa anak-anak mereka yang mengalami masalah penglihatan.
i. Ajar bahasa di dalam situasi
Mengajar bahasa di dalam situasi yang diadakan akan membantu kanak-kanak memahami isi pelajaran dan seterusnya menguasai kemahiran bahasa yang diajar. Contoh: membantu ayah di kebun.
ii. Ikut urutan perkembangan bahasa normal
Pengajaran bahasa hendaklah berdasarkan kemampuan berbahasa kanak-kanak mengikut peringkat umur mereka.
iii. Bercakap tentang apa yang mereka fikir atau lakukan
Kanak-kanak mesti dilatih bercakap dan menyampaikan buah fikiran mereka. Satu cara mudah merangsang mereka bercakap adalah dengan meminta mereka bercakap tentang apa yang mereka sedang fikirkan atau perkara yang mereka sedang lakukan.
iv. Terangkan apa yang orang lain lakukan
Kemahiran menerang boleh ditingkatkan dengan menceritakan perkara yang dilakukan oleh orang lain. Menceritakan apa yang dilihat adalah lebih mudah dilakukan oleh kanak-kanak masalah penglihatan.
v. Gunakan contoh yang betul untuk memberikan latihan bagi kemahiran bahasa yang khusus
Menunjukkan contoh yang betul atau modeling digunakan supaya kanak-kanak dapat meniru kemahiran bahasa yang betul. Kemahiran bacaan mekanis misalnya boleh diajar dengan cara ibu bapa menunjukkan cara bacaan yang betul atau menayangkan rakaman pembaca berita TV membaca berita.
vi. Gunakan aktiviti harian dalam menyediakan latihan kemahiran-kemahiran bahasa dalam lingkungan konteksnya
Aktiviti harian kanak-kanak sama ada di rumah atau di sekolah boleh dimanfaatkan untuk menyediakan pengalaman-pengalaman bahasa yang boleh mereka pelajari. Selain itu, aktiviti harian pelajar juga boleh digunakan sebagai bahan atau tema pengajaran bahasa.
Perkembangan bahasa
• Pada keseluruhannya tiada perbezaan dengan kanak-kanak normal kecuali pada peringkat awal, penggunaan bahasa dihadkan kepada pengalaman visual dan lebih bersifat egosentrik.
• Kecacatan tidak menjejaskan mereka memahami dan menggunakan bahasa
• Guna auditory sebagai deria pembelajaran bahasa (kemahiran mendengar bahasa
kekadang lebih daripada kanak-kanak normal)
• Mungkin lebih bermotivasi untuk menggunakan bahasa kerana pertuturan merupakan cara yang paling utama untuk berkomunikasi.
Peranan ibu bapa dan keluarga :
Kanak-kanak ini mungkin mempunyai konsep kendiri yang rendah dan perhatian lebih yang diberikan kepada mereka boleh menggalakkan pergantungan kepada ibu bapa ketika di rumah dan guru atau rakan ketika di sekolah untuk sentiasa membimbing mereka. Di samping itu, pengalaman mereka yang terhad dalam dunia visual memberi kesan kepada perkembangan bahasa. Misalnya, seseorang kanak-kanak normal boleh memberi pelbagai contoh untuk perkataan “bulat” menghuraikannya dengan jelas jika dibanding dengan kanak-kanak yang mempunyai masalah penglihatan.
Seseorang. Kanak-kanak bermasalah penglihatan biasanya akan mengerutkan mata atau menutup sebelah mata untuk tujuan penglihatan . Selain itu mereka juga asyik menggosok mata tanpa sebab dan menyebabkan mata merah dan bengkak. Kanak-kanak juga sering mengadu pening kepala atau loya. Apabila membaca kanak-kanak akan memegang buku terlalu dekat atau terlalu jauh untuk mengimbangkan penglihatan mereka. Oleh itu, ibu bapa perlu memainkan peranan seperti berikut dalam mempertingkan kemahiran bahasa anak-anak mereka yang mengalami masalah penglihatan.
i. Ajar bahasa di dalam situasi
Mengajar bahasa di dalam situasi yang diadakan akan membantu kanak-kanak memahami isi pelajaran dan seterusnya menguasai kemahiran bahasa yang diajar. Contoh: membantu ayah di kebun.
ii. Ikut urutan perkembangan bahasa normal
Pengajaran bahasa hendaklah berdasarkan kemampuan berbahasa kanak-kanak mengikut peringkat umur mereka.
iii. Bercakap tentang apa yang mereka fikir atau lakukan
Kanak-kanak mesti dilatih bercakap dan menyampaikan buah fikiran mereka. Satu cara mudah merangsang mereka bercakap adalah dengan meminta mereka bercakap tentang apa yang mereka sedang fikirkan atau perkara yang mereka sedang lakukan.
iv. Terangkan apa yang orang lain lakukan
Kemahiran menerang boleh ditingkatkan dengan menceritakan perkara yang dilakukan oleh orang lain. Menceritakan apa yang dilihat adalah lebih mudah dilakukan oleh kanak-kanak masalah penglihatan.
v. Gunakan contoh yang betul untuk memberikan latihan bagi kemahiran bahasa yang khusus
Menunjukkan contoh yang betul atau modeling digunakan supaya kanak-kanak dapat meniru kemahiran bahasa yang betul. Kemahiran bacaan mekanis misalnya boleh diajar dengan cara ibu bapa menunjukkan cara bacaan yang betul atau menayangkan rakaman pembaca berita TV membaca berita.
vi. Gunakan aktiviti harian dalam menyediakan latihan kemahiran-kemahiran bahasa dalam lingkungan konteksnya
Aktiviti harian kanak-kanak sama ada di rumah atau di sekolah boleh dimanfaatkan untuk menyediakan pengalaman-pengalaman bahasa yang boleh mereka pelajari. Selain itu, aktiviti harian pelajar juga boleh digunakan sebagai bahan atau tema pengajaran bahasa.
Fungsi Bahagian Mata
Bahagian
|
Struktur/Ciri-ciri
|
Fungsi
|
Sklera (sclera)
|
Lapisan putih yang kuat.
|
-Memegang bentuk mata.
-Melindungi mata. |
Kornea (cornea)
|
Membran lut cahaya (translucent) sklera, pada bahagian depan mata.
|
-Membenarkan cahaya masuk ke dalam mata.
-Memfokus cahaya padaretina. |
Koroid (choroid)
|
Lapisan gelap yang mempunyai banyak kapilari darah
|
-Membekal oksigen dan makanan kepada mata.
-Menyerap dan mengelakkan pantulan cahaya di dalam mata. |
Konjunktiva (conjunctiva)
|
Lapisan epitelium pada depan mata.
|
-Melindungi kornea.
|
Iris
|
Lapisan berbentuk cakera(disc-shaped) pada depan mata.
|
-Menentukan warna mata.
-Mengawal saiz pupil danjumlah cahaya yangmemasuki mata. |
Anak mata (pupil)
|
Bukaan kecil pada depan mata.
|
-Membenarkan cahaya memasuki mata.
|
Kanta mata (lens)
|
Kanta cembung yang lutsinar dan elastik.
|
-Membias dan menfokuscahaya pada retina.
|
Otot silia (ciliary muscle)
|
Otot yang membentang dari koroid.
|
-Mengubah ketebalan kanta apabila jarak fokus kanta berubah.
|
Ligamen gantung(supportive ligament)
|
Satu struktur yang terbentuk daripada gentiankolagen.
|
-Menyokong dan memegang kanta pada tempatnya.
|
Gelemaca (vitreoushumour)
|
Bahan seperti jeli yang mengisi ruang di dalam biji mata.
|
-Mengekalkan bentukmata.
-Menyerakkan danmemfokus imej pada retina. -Bertindak sebagai penyerap getaran pada mata |
Gelemair (aqueoushumour)
|
Cecair tidak berwarna yang mengisi ruang di bahagian hadapan kanta mata.
|
-Membias dan menfokuscahaya yang memasukimata.
|
Retina
(a) Bintik kuning
(yellow spot)
(b) Bintik buta
(blind spot) |
Lapisan sel yang pekakepada cahaya.
Titik bertentangan dengan anak mata (pupil) dan kaya dengan reseptor (penerima) peka cahaya.
Titik melalui saraf optik, yang keluar dari retina, dan tidak mempunyai sel yang peka kepada cahaya.
|
-Mengesan rangsangan cahaya dan menukarkannya kepada impuls.
-Kawasan mata yang paling peka terhadap cahaya.
-Imej objek yang dilihatdifokus disini.
-Kawasan mata yang tidak peka terhadap cahaya.
-Imej objek yang terbentuk di sini tidak dapat dikesan.
|
Saraf optik (optic nerve)
|
Sekumpulan saraf yangmenghubungkan retina keotak
.
SEJARAH PENDIDIKAN MURID-MURID BERMASALAH PENGLIHATAN
Pada akhir abad ke-18, tiga buah institusi telah ditubuhkan bagi masalah penglihatan iaitu di Bristol, Edinburgh dan London. Pada tahun 1829, Louis Braille berhasrat untuk menyediakan keperluan bagi kanak-kanak bermasalah penglihatan untuk menulis dan membaca. British dan Foreign Blind Association merupakan pengasas kepada perkembangan Braille pada tahun 1868. Selain itu, Royal National Institute for The Blind telah ditubuhkan untuk kanak-kanak masalah penglihatan. Pada tahun 1971, sekolah di Liverpool telah dibuka untuk kanak-kanak bermasalah penglihatan dan diberi pendidikan mengenai aspek Muzik dan Seni Mekanikal. Pendidikan Khas telah bermula di Malaysia sejak awal tahun 1920an dalam kalangan sukarelawan yang membuka sekolah-sekolah untuk pelajar kurang upaya penglihatan dan pendengaran.
Pada tahun 1926, merupakan Pembukaan Sekolah Rendah (SRPK) St. Nicholas oleh Gereja Anglican di Melaka dan SRPK St. Nicholas berpindah ke Pulau Pinang pada tahun 1931. Pada tahun 1948, SRPK Princess Elizabeth telah dibuka dengan kemudahan asrama oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat di Johor Bahru bersama Pembukaan Institut Berasrama Pusat Latihan Gurney di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). Pembukaan Institut Taman Harapan, Pusat Pertanian Temerloh (JKM) telah dilancarkan pada tahun 1953 diikuti pembukaan Institut Taman Cahaya, Pusat Pertanian, Sandakan (JKM) pada tahun 1958. Pada tahun 1962 dan 1963 rancangan percantuman bagi pendidikan kanak-kanak cacat penglihatan di sekolah rendah dan menengah biasa yang dipilih diperkenalkan.
Permulaan Latihan perguruan Khas dalam bidang cacat penglihatan di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras bermula pada tahun 1977. Jawatankuasa Utama Pembentukan Kod Braille Bahasa Melayu ditubuhkan pada tahun 1978 untuk mengembangkan Sistem Kod Braille Bahasa Melayu. Pada tahun 1983, pembukaan Sekolah Menengah Berasrama Cacat Penglihatan, Setapak yang mengambil alih SRPK Princess Elizabeth oleh Kementerian Pendidikan sebagai sekolah bertaraf penuh. Penubuhan Jawatankuasa Kod Braille Al-Quran dan Bengkel Penulisannya telah ditubuhkan pada tahun 1984 bertujuan mengembangkan Sistem Kod Braille Al-Quran Penubuhan Unit Perintis Penerbitan dan Percetakan Braille atau Kerabunan oleh Kementerian Pendidikan untuk menyediakan bahan-bahan dalam braille khususnya buku teks dan penyenggaraan alatan braille.
Senarai Sekolah Masalah Penglihatan
1) SKPK ALMA (ASRAMA) Jalan Bukit Minyak 14000, Bukit Mertajam Pulau Pinang.
2) SKPK JALAN BATU Jalan Raja Laut 50350, Kuala Lumpur.
3)SKPK SEREMBAN Jalan Muthu Cumaru 70200 Seremban Negeri Sembilan.
4) SKPK PRINCESS ELIZABETH (ASRAMA) Lorong 5, Jalan Nong Chik 80100 Johor Bahru Johor.
5) SKPK KUCHING (ASRAMA) Jalan Kolej 93200 Kuching Sarawak
6) SKPK TUARAN (ASRAMA) Jalan Bolong Peti Surat 240 89208 TuaranSabah
7) SMPK SETAPAK (ASRAMA) Jalan Genting Kelang53300 Kuala Lumpur
8) SMPK VOKASIONAL INDAHPURA Sisiran Indahpura 36/6Taman Indahpura 81000 Kulai, Johor.
Senarai Sekolah Rendah Masalah Penglihatan Yang Diintegrasikan:
1) SK KUALA KUBU BARU Jalan Sekolah 44000 Kuala Kubu Baru, Selangor.
2) SK (2) TENGKU BENDAHARA AZMAN Lorong Sabah Pandaraman 42000 Pelabuhan Kelang, Selangor
3) SK KELANG Jalan Dato’ Hamzah 41000 Kelang, Selangor
4) SK SUNGAI KANTAN Jalan Padang Tembak 43000 Kajang, Selangor
5) SK DATO’ LAKSAMANA RAJA MAHKOTA 36000 Teluk Intan
Perak
6) SK JABI 05400 Pokok Sena Kedah
7) SK DATO’ WAN AHMAD 01000 Kangar, Perlis
8) SK AIR KEROH 75450 Air Keroh Melaka
8) SK INDERA MAHKOTA Bandar Indera Mahkota 25200 Kuantan, Pahang
9) SK KUBANG IKAN Chendering 21080 Kuala Terengganu, Terengganu
10) SK KAMPONG SIREH Jalan Sultanah Zainab 15050 Kota Bharu, Kelantan
Senarai Sekolah Menengah Masalah Penglihatan Yang Diintegrasiakan:
1) Maktab Sultan Abu Bakar JKR 459 Jalan Sungai Chat 80100 Johor Bahru Johor
2) SMK TINGGI MUAR Peti Surat 43 Jalan Meriam 84007 Muar Johor
3) SMK PADANG TEMU Km 5 Padang Temu 45050 Melaka
4) SMK KAMPUNG JAWA Jalan Raja Nong 41000 Kelang Selangor
5) SMK ST. JOHN Jalan Bukit Nenas 50250 Kuala Lumpur
6) SMK TUNKU ABDUL MALIK Jalan Alor Merah05250 Alor Setar Kedah
7) SMK TUNKU ANUM TUNKU ABDUL RAHMAH Tok Jalai 16000 Jitra Kedah
8) SMK ALMA Jalan Bukit Minyak 14000 Bukit Mertajam Pulau Pinang
9) SMK HAJI ZAINAL ABIDIN Jalan Hamilton 11600 Pulau Pinang
10) SMK (P) ST. GEORGE Jalan Macalister 10450 Pulau Pinang
11) SMK TENGKU PANGLIMA PERANG TG. MUHAMMAD Bandar Indera Mahkota 25200 Kuantan Pahang
12) SMK BADIN Peti Surat 14989208 Tuaran Sabah
13) SMK BATU LINTANG Jalan Kolej 93200 Kuching Sarawak
|
Menghantar impuls dari retina ke otak untuk ditafsirkan.
|
selamat sejahtera cikgu.. boleh saya dapatkan email cikgu untuk membuat soal selidik tentang kanak-kanak masalah penglihatan?
ReplyDelete